Billy Bolt, Jonny Walker és Manuel Lettenbichler is izgatottan várja a február 3-án tartandó Superenduro GP of Hungary versenyt, amely a sportág hazai története során először az MVM Dome-ban várja a rekordszámú közönséget. A pályát idén is a hazai offroad motorozás legendája, ifj. Németh Kornél tervezte, és a sportág legkiválóbb versenyzői is elismerően fogadták a terveket. Jegyek még kaphatók a superenduro.hu oldalon és az Eventim hálózatában.

Látványos akcióra számíthat a közönség a 2024. február 3-án az MVM Dome-ban zajló Superenduro GP of Hungary alkalmával. A régió legnagyobb fedett rendezvénytermében föld, faanyag, kő, csövek, traktorgumik és idén először homok felhasználásával épülő pálya látványtervét a versenyt rendező TRP Hungary a héten hozta nyilvánosságra, és a tervek a sportág kiválóságainak elismerését is elnyerték.

„Az volt az első gondolatom a pályával kapcsolatban, hogy ez elég jó lesz! Letisztult, ami jó, de így is van elég akadály, a kanyarokban viszont nincs sok, ami mindig jó hír. Szerintem nem tesz jót a versenynek, amikor túl sok az akadály vagy minden kanyarban van valami. Úgyhogy összességében ez a pálya elég menő lett” – nyilatkozta a negyedik világbajnoki címére hajtó éllovas, Billy Bolt.  – Hallottam, hogy idén nagyobb sportcsarnokba megyünk. A budapesti már eddig is elég nagy volt, és megtöltötték a szurkolók, ezért biztos vagyok benne, hogy most is nagyszerű lesz.”

„Szép emlékeim vannak Magyarországról. Az elmúlt két évben győztem, a pálya is mindig jó, a közönség is remek, az emberek nagyon barátságosak. Mindig remekül érzem magam Magyarországon, most is izgatottan várom a versenyt. A célom nyilvánvalóan az, hogy megtartsam a vezetést a pontversenyben. A lábam megsérült és nem vagyok százszázalékos állapotban, nem is tudok úgy edzeni, ahogy normális esetben tenném, de közben jól érzem magam a motoron. Az előző két versenyt sikerült megnyerni, egyáltalán nem volt könnyű, de így is vezetek, és tervezem megtartani ezt a pozíciót.”

Bolt egyedülállóan könnyed és látványos motorozása az elmúlt években kiemelkedően sikeressé tette őt, már most a sportág történetének legnagyobb alakjai között emlegetik. A közönség így a korszak egyik, ha nem a legjobb versenyzőjét is láthatja Budapesten. Honfitársa, Jonny Walker azonban elhatározta, hogy megszorongatja a magyar versenyen.

„A tervek alapján tetszik a pálya, izgatottan várom, hogy motorozhassak rajta. Nincs sok akadály, négy különböző nyomvonal is van. Jól lehet majd rajta versenyezni, úgyhogy minden rendben lesz. A legfőbb célom nyilván a győzelem, és az, hogy a bajnoki cím lőtávolban maradjon. Három forduló van hátra, úgyhogy még bármi megtörténhet” – mondta Walker.

A hazai közönség idén egy nagy visszatérővel is találkozhat: ismét rajthoz áll a versenyen a 2016-os junior világbajnok, kétszeres hard enduro-világbajnok Manuel Lettenbichler, aki az elmúlt évek során komoly szakmai elismerést vívott ki, és a superenduro-világbajnokság Prestige kategóriájában is egyre versenyképesebb.

Superenduro GP of Hungary 2023 - Fotó: MGR Images

„Menő lett a pálya! Jó ritmusa lesz, jó a mátrix is, minden a helyén van. A rönköket kivenném a sziklás kanyarokból, de a többi elég komoly. Izgatottan térek vissza Budapestre, a superenduro junior világbajnokság idején versenyeztem ott, úgyhogy eltelt pár év, de várom a visszatérést” – mondta a barátságos német pilóta – A magyar szurkolók nagyon lelkesek, úgyhogy remek hangulat lesz, nagyszerű show-val.”

Mitől jó egy Superenduro-pálya?

A hazai forduló előtt a rendező a Budavári Palotában mutatta be a nyomvonalat, a magyar versenyzők is ekkor láthatták először a pályát. A junior világbajnokság 3. helyén álló Liszka Roland elárulta, számára milyen az ideális versenypálya.

„A túlságosan technikás pályákkal szemben én a gyorsakat kedvelem, de természetesen ennek is van egy határa. Ez a pálya első ránézésre elég jó, nagyon tetszik. Ha így is lesz megépítve, nagyon várom, hogy kipróbáljam magam rajta” – összegzett a váci versenyző.

A Prestige kategória versenyére készülő Szőke Márk rámutatott, a superenduro annyira megterhelő sportág, hogy versenyzői szemszögből hatalmas kihívást jelent a motorozás ezeken a nehéz pályákon.

„Egy superenduro pálya kicsit motokrossz, kicsit supercross – mondta Szőke. – Romániában például inkább hard endurós pálya volt, Franciaországban meg egy elég jó, gyors, supercross-jellegű, kettes ugratókkal tűzdelt pályát építettek, ami nekem jobban feküdt. Nemigen van olyan, hogy jó pálya, egyszerűen azért, mert nagyon-nagyon nehéz helyből átugratni 2-3 vagy akár 10 métereket, főleg farönkökről, illetve gumi akadályokról elrugaszkodva. Ez a 6 perc arról szól, hogy az ember komfortzónán kívül kerül, a motor beállításánál is a lényeg, hogy 6 percet kibírjon. A nagy versenyzőkön is lehet látni, hogy folyamatosan hibáznak, hol leakad a lábuk, hol elesnek. Ha gyorsan megy az ember, benne van a hibázás lehetősége.”

Szőke Márk és Zsigovits Norbert - Fotó: MGR Images

A sportág jelenlegi legsikeresebb versenyzője, Zsigovits Norbert korábban szintén megmérette magát az enduro sportág különböző kategóriáiban. Szőke Márkhoz hasonlóan ő is nyert már Európa-kupa futamot Budapesten, emellett EnduroGP-ben, hard enduróban és nemrég az amerikai superenduro-bajnokságban, az AMA endurocrossban is versenyzett.

Kiemelte, hogy a superenduro-pályák tervezése és építése során sok szempontot kell figyelembe venni, és a versenyzők, valamint a közönség érdekeit nem is mindig könnyű összehangolni, de szerinte a 2024-es verseny apropóján ifj. Németh Kornélnak sikerült ezt elérnie, így izgalmas eseményre számít.

„A néző annak örül, ha lát eséseket, izgalmas előzéseket. Viszont, ha a versenyzőt nézzük, neki akkor lesz jó egy pálya, ha a hiba nélkül végig tud menni rajta és konstans köröket teljesít, ezért is nagyon nehéz a superendurón eltalálni azt, hogy mennyire legyen nehéz az adott pálya, illetve mennyire legyen gyors – mondta Zsigovits. – Ezért van az, hogy egyes pályák a nézőknek unalmasak, hiszen elrajtolnak a versenyzők, és szinte egyáltalán nincs előzés. Viszont, a versenyző ezt nagyon élvezi, hiszen jó pályán tud teljesíteni. E között a kettő között kell megtalálni az arany középutat, és első ránézésre ez a pálya szerintem ennek megfelel. Alig várom, hogy a saját szememmel is lássam.”

A tervező is az összhangra törekedett

A Superenduro GP of Hungary pályája építéséhez 84 kamionnal szállítanak be a sportcsarnokba 1600 tonna földet, 40-40 tonna követ és faanyagot, illetve 3,2 tonna üvegszálas csőelemet és a V-Híd Építő közreműködésével épül. A pályán a természetes akadályok mellett épített ugratók és a sziklák, valamint rönkök kombinációjából álló mátrixok is nehezítik a versenyzők életét. 

„Németh Kornél egy olyan pályát képzelt el, amiben van kihívás, de kellően ritmusos, és nem arról szól, hogy túl kell élni, hanem arról, hogy a nézőknek is és a versenyzőknek is komfortzónán belül, de azért kellő élményt nyújtson. Látva, és vele együtt elkészítve ezt a pályarajzot azt gondolom, hogy ez minden ilyen jellegű igényt ki fog elégíteni – nyilatkozta Hermann Henrik, a Magyar Motorsport Szövetség elnöke – A kivitelezés során biztosan lesznek még apró változtatások, de a nemzetközi sportszakma tavalyi elismerése kötelez, akkor azt mondták, hogy a budapesti az egyik, ha nem a legjobb pálya. Ezt az elismerést szeretnénk újra kivívni.”

Három jegykategória már elfogyott a versenyre

A versenyre a Gold és a Silver kategóriás jegyek lényegében elfogytak, de az MVM Dome kialakításának köszönhetően a Bronze besorolású székekről is kiválóan látható a pálya.

Kedvezményes jegyvásárlásra 2024. február 2-ig van lehetőség a www.superenduro.hu oldalon és az Eventim hálózatában, de a verseny napján, a helyszínen is lehet majd jegyet váltani a Trainingre és a főprogramra is. A nagy érdeklődésnek köszönhetően a Paddock jegyek a megnövelt befogadóképesség ellenére is elfogytak.   

Az MVM Dome kiválóan megközelíthető közösségi közlekedési eszközökkel, parkolni korlátozott számban, előzetes jegyvásárlással lehet. A parkolójegyek az MVM Dome weboldalán és applikációjában vásárolhatók meg.