A Superenduro-vb bejelentette, hogy az idei kiírástól kezdve elektromos motorokkal is el lehet indulni az elitkategóriában, igaz, némi korlátozással. Ennek hozadékaként a hatszoros világbajnok Taddy Błażusiak visszatér a sorozatba.
Mérföldkövet jelentő változtatást jelentettek be a Superenduro-világbajnokság hivatalos honlapján. Az idei, 2024–25-ös kiírásban ugyanis már elektromos motorokkal is el lehet indulni. Tavaly még elkaszálták az újítást, erre a szezonra viszont már zöld utat kapott, miután a FIM, a sorozat új promótereként jelen lévő UP Agency, valamint a vezető elektromosmotor-gyártók megállapodtak a feltételekről.
Igaz, ez jár némi korlátozással. Egyelőre csak a Prestige, vagyis az elitkategóriába engedik be ezeket a motorokat, de ez még a legkevesebb. Ezeknek a gépeknek ugyanis létrehozták az Open alkategóriát, ám ez a MotoGP egykori rendszerével ellentétben nem kedvezményeket jelent, épp ellenkezőleg: extra súllyal és teljesítménykorlátozással jár. Az Enduro21 úgy tudja, egészen pontosan maximum 48 lóerőről és minimum 123 kilogrammról van szó.
Ennek egyik hozadéka, hogy egyéves kihagyás után visszatér a sorozatba a sportág legendája, Taddy Błażusiak, aki a 2009–10-es és a 2014–15-ös idény között zsinórban hatszor nyerte meg a Superenduro-vb-t, illetve annak elődjét. A lengyel motoros egy Stark VARG-ot fog vezetni, miután már tavaly aláírt a Stark Future Racinghez, de akkor végül mégsem tették lehetővé az elektromos gépek indulását. Csapattársa a svéd Eddie Karlsson lesz.
„Rendkívül boldog vagyok, hogy zöld utat kaptunk, és versenyezhetünk – nyilatkozta a 41 éves versenyző. – A motorfejlesztés szempontjából a lehető legtöbbet hoztuk ki az elmúlt évből, és jó pozícióban vagyunk. Természetesen még nem tudjuk, pontosan hol állunk a többiekhez képest, de néhány előszezoni futamon versenyképesek voltunk. Sajnos a teljesítményt illetően lelassítanak minket, és őrületes mértékű súlyt pakoltatnak fel, ami nem igazán passzol az Open kategória szellemiségéhez, de vállaljuk a kihívást, és a legjobbunkat fogjuk nyújtani, az biztos.”
Nem az elektromos motorok engedélyezése lesz az egyetlen újítás a Superenduro-világbajnokság következő kiírásán. A 2024–25-ös idényben ugyanis bevezetik az ifjúsági világbajnokságot, amelyben 14-től 18 éves korig lehet részt venni, az arra jogosultak pedig 125 köbcentiméteres motort fognak hajtani. Ennek a kategóriának a mezőnye a Prestige-hez és a junior-vb-hez hasonlóan minden helyszínen ott lesz.
Mindez azt jelenti, hogy a magyar közönség is láthatja a tehetséges fiatalokat. Budapest ugyanis idén is fogadja a sorozatot, a Superenduro GP of Hungary a bajnokság ötödik fordulója lesz február 8-án. Nemrég a jegyértékestés is elindult, a belépőket a Superenduro.hu honlapján lehet megvásárolni.